1990’lı yıllarda hayal edilirdi 2000’li yıllarda yaşamın nasıl olacağı.
Hatta 1990 öncesi gelecekte geçen filmler 2000’lerde geçer, 2000’li
yılların bir uzay çağı tadında geçeceği izlenimi verilirdi. 2009’un
içinde yaşadığımız şu günlerde bu öngörülerin birçoğu gerçekleşmese de
( henüz ) 1999’dan 2000’e geçerken oyun dünyasında yeni bir türün
ortaya çıkmasını sağlayacak olan The Sims oyunu piyasaya çıkıyordu.
2000 Ocak’ta piyasaya çıkan The Sims, insan simülasyonu türündeki ilk
oyundu ve oyun dünyasının oldukça ilgisini çekmişti. Birazdan
bahsedeceğimiz Sims’in 3.oyununa gelene kadar o kadar çok ek paket
çıktı ki Sims 33 adı verilse bu oyuna kimse yadırgamazdı. Sims serisine
o kadar çok ek paket çıktı ki Sims 3’ün çıkacağının açıklanması ve
oyunun çıkışına kadar geçen sürede yaşanan heyecan minimum seviyedeydi.
Sims 3’ün CD’sini bilgisayarıma takmadan önce bu oyunla en fazla 3-4
saat geçirebileceğimi, eski oyunlardan pek farklı bir oyun deneyimi
yaşamayacağımı düşünüyordum. Ama düşündüğümün tam aksi oldu ve Sims 3
birazdan değineceğim yenilikleri ve sevimli oyun yapısı ile bizi tekrar
ekran başına bağlamayı başardı.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]SIMS OYUNLARININ GENEL YAPISI Sims 3’ü incelemeye başlamadan
önce Sims serisi hakkında hiçbir bilgisi olmayan ya da bu serinin
hiçbir oyununu oynamamış, etrafından duyduğu bilgilerle yetinen
oyunculara Sims oyunlarının ne olduğunu anlatayım. The Sims yazının
başında da belirttiğim gibi insan simülasyonu. Bir insan gerçek hayatta
ne yapıyorsa birçoğunu bu oyunda yarattığınız sim’lerle yapıyorsunuz.
Genel ihtiyaçların (duş almak, yemek yemek, uyumak, tuvalet yapmak )
yanında eğlenmek, sosyalleşmek gibi ihtiyaçlarını karşılayarak mutlu
etmeye çalıştığımız bir sim’i yönetiyoruz. Dış görünüşünü istediğimiz
gibi ayarlayabildiğimiz sim’imizin karakter özelliklerini de
belirleyerek bu sim’imiz için bir yaşam amacı seçiyoruz. ( Yaşam amacı
sims 3’te ilk kez kullanılıyor ) Normal bir insan gibi ihtiyaçlarımızı
görürken, aynı zamanda arkadaşlar edinip sosyalleşebiliyoruz, birine
aşık olup, evlenip, çoluk çocuk sahibi olurken, haftanın belirli
günlerinde çalışıp, para kazanarak evimize eşyalar satın alabiliyoruz.
Sims’in en basite indirgenmiş hali bundan ibaret. Şimdi 5 yıl aradan
sonra "gerçek" ( ek paket değil ) bir oyunla geri dönüş yapan Sims 3’ü
incelemeye başlayalım.
2004 yılında piyasaya çıkan Sims 2 oyunun içeriğini genişletip,
yaşlanma olayını aile kavramıyla birleştirerek Sim serverlerin gönlünü
feth etmişti. Sims 3'ün getirdiği en büyük yenilik ise yanlızca kendi
evinde ve civarında tam kontrol sahibi olduğumuz sim'leri artık
etkileşimli, koca bir kasabada kontrol edebiliyoruz. Süpermarketinden
kitapçısına, tiyatrosundan parkına, spor salonundan hükümet konağına,
ziyaret edilip, etkileşime girilebilen onlarca mekan Sims 3'te
beğenimize sunulmuş. Sims 3'teki kasabayı daha detaylı anlatmadan önce
inceleme yazılarında her zaman yaptığım üzere oyunun en başına gidip,
oyunu oradan anlatmaya başlayacağım. Yani karakter yaratma ekranından…
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]SİM’İMİZİ ZORLU HAYATA HAZIRLIYORUZ Oyuna yeni bir karakter yaratarak başlayabildiğimiz gibi önceden
hazırlanmış karakterleri de seçip oyuna başlayabiliyoruz. Karakter
yaratma ekranında karakterimizin görünümünü, saçını, kıyafetlerini,
kişiliğini ve onunla ilgili basit detayları ayarlamamız gerekiyor.
Basit detaylar arasında karakterin ismi , cinsiyeti , yaşı , ten rengi
gibi detaylar bulunuyor. Yaş konusunda ise seçim yaparken dikkatli olun
zira oyunda zaman kısmen çabuk akıyor ve yetişkin ya da genç yetişkin
seçeneği yaparsanız planlarınızı gerçekleştirmeden önce
yaşlanabiliyorsunuz. Bir karakterimde kariyer hedefi olarak süperyıldız
bir atlet olmayı tercih eden bendeniz bu hedefe yaşlı statüsüne
ulaşmadan 2-3 gün önce varabildim anca. ( genç yetişkin olarak
başlamıştım ) Yaş konusunda şu seçenekler bulunuyor oyunda: Yeni
yürümeye başlayan çocuk, çocuk, genç, genç yetişkin, yetişkin , yaşlı.
Oyunun karakter yaratma ekranında bir sürü yüz, saç şekli bulunuyor ama
Sims gibi bir oyun için kesinlikle yetersiz olduğunu düşünüyorum.
Özellikle saç ve sakal konusunda seçimler çok az, 14-15 civarı.
Seçilebilir sakal modellerinin de bazıları birbirine benziyor, çoğu
zaman istediğim tipte birini yaratamadım. Karakter yaratma ekranında
kıyafet seçimi de daha detaylı olabilirdi. Burada da 5 farklı türde
kıyafet seçiyorsunuz: Günlük kıyafet, resmi kıyafet, uyku kıyafeti,
spor kıyafeti ve yüzme kıyafeti.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]PARK VAR AMA PARK’A GİDECEK ZAMAN YOK Yaşam ideali ve
ödüllerinin dışında yine işe gidip, orada yükselmeye çalışmak,
sosyalleşip arkadaş ortamına girmek, sevgili bulmak, evlenmek, çoluk
çocuk sahibi olmak, kişisel yeteneklerimizi geliştirmek ( tamir,
aşçılık, atletik yetenek, mantık yeteneği vs .. ) ve tabi ki yeni, lüks
eşyalar, daha büyük evler satın almak, yapmak Sims oyunlarında sıklıkla
yaptığımız oyunun ana faaliyetleri. Günlük ihtiyaçları karşılamak da bu
oyunun olmazsa olmazlarından. Belki oldukça monoton ve sıkıcı bunları
yapmak ama bu bir yaşam simülasyonu oyunu, yaşamda da bunları sürekli
yapmıyor muyuz ?
Karakterimizle belirli bir süre geçirdikten sonra karakterimizin
yeteneklerini daha fazla geliştirmek adına bu ihtiyaçları göz ardı
edebiliyoruz kimi zaman ama o zaman da farklı sorunlar ortaya çıkıyor.
Eşyaların kalitesini arttırıp, yemek pişirme zamanını, uyku süresini
kısaltabilsek de o seviyeye gelmek için oyunla bir süre haşır neşir
olmamız gerekiyor. ( Para kolay kazanılmıyor ) Karakterimizin kişiliği
de oyuna fazlasıyla etki ediyor. Titiz biri bulaşıkları yıkamadan
yatmayı reddederken, şanssız biri işyerinde sürekli iddia kaybedip, evi
sıklıkla soyuluyor. Kötü biri insanları gülünç duruma düşürüp,
evlerinde yangın başlatmaktan hoşlanırken, yalnız takılmayı seven bir
karakter de boş kaldığı zaman oturup sessizce kitabını okuyabiliyor.
Karakter seçiminde ilginç karışımlar yapmanızı tavsiye ederim.
Özellikle deli bir karakterin yaptığı eylemler saçma sapan şeyler
Boş bıraktığımda saatlerce sandalyeye oturup boş boş duran,
etrafındakilere saçma sapan şakalar yapan, komşunun evindeyken yatağına
gidip uyumaktan çekinmeyen bir karakter tipi. Kasaba olayının oyuna
nasıl yedirildiğinden daha detaylı bahsedeceğimi belirtmiştim yazının
önceki bölümlerinde. Kasaba olayı ve serbestlik gerçekten oyuna başka
bir hava katmış. Dışarıdaki mekanlarda oldukça ilginç deneyimler
yaşadım ki evin sınırları dahilinde kaldığımız eski Sims oyunlarından
çok daha eğlenceliydi bu deneyimler. Gece mezarı ziyaret ettiğim bir
keresinde bankın yanında altın buldum mesela. Yer altı mezarına girip
bulduğum değerli taşları paraya dönüştürüp, işten kazandığım günlük
paranın 3 katını kazandım. Sosyalleşmek adına herhangi bir arkadaşımı
eve çağırmak yerine dışarıya parka, tiyatroya veya lokantaya davet
edebilmek oldukça hoş. Şehirde fırsatlar sonsuz gerçekten. Bir sürü
kurs, etkinlik sizi bekliyor. Bunların hepsi iyi, hoş, güzel de bunları
yapacak zaman nerede ? Karakterin ihtiyaçlarını halletmek için günün
neredeyse yarısını harcamak zorunda kalacaksınız, iş için de en az 6-7
saat ( oyunun ilk başlarında ). Geriye yalnızca 3-4 saat kalıyor
kendinize ayırabileceğiniz. Bu zamanda da ya dışarıya çıkıp etkinlik
yapacaksınız, ya bir yeteneğinizi geliştirmek için uğraşacaksınız ya da
sosyalleşmek için bu zamanı kullanacaksınız. Bana göre EA Games’in
burada günlük ihtiyaçlara ayrılan zamanı kısaltması gerekiyordu
kasabanın büyüsünü oyuncuya tam anlamıyla yansıtmak için. Duş almak,
tuvalet ihtiyacını görmek, yemek yemek gibi ihtiyaçları aşağı yukarı
2-3 saatte halleden bir Sim’in diğer işlere vaktinin olmaması normal
oluyor tabi. Bir de bunun üstüne lüks yataklar almadığınız taktirde
9-10 saat uyumayınca enerji ihtiyacını göremeyen bir Sim ekleyin. Bu
durum önceki oyunlarda yok muydu? Evet, vardı. Ama artık kasabamız ve
onun getirdiği fırsatlar var. Bu zaman kavramı yüzünden o fırsatlardan
tam anlamıyla faydalanamıyoruz. Kasabaya eklenecek olan yeni mekanlar
veya halihazırdaki mekanlara eklenecek aktiviteler de olacaktır
mutlaka. Nereden mi biliyorum ? Bundan önceki Sim’lere çıkan 500 tane
ek paketten. Bu tip eklentiler bu oyun için de yapılıp, ek paket sayısı
azaltılabilirdi veya eşya sayısı bu kadar az tutulmayıp daha çok eşya
konabilirdi ama EA’in Sims için yılladır yürüttüğü satış politikasında
ufak tefek eklemeleri içeren ek paketler çıkarmak bulunduğu için bu
söylediğim şeyin gerçekleşmesi zordu.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]